29 October 2009

Penemuduga VS Ditemuduga

Ok. Merujuk kepada tajuk di atas, aku ingin citer pengalaman aku sebagai orang yang menemuduga dan juga org yang ditemuduga.

Si Penemuduga

Sebenarnye, aku ni baru jek sekali (1x) interview org. Itu pun sbb pegawai yg ptt keja tuh tak datang dan aku dengan rela hati nak ganti die. Pengalaman babe nak tanye2 org, nak buat org gerun tgk aku..so mane leh lepaskan. hehe. Walaupun aku ni bukan tau ape2 pasal perkara-perkara wajib ketika menemuduga org, aku tetap selamber nak amik peluang tuh. Sehari sebelum waktu yang dinantikan, aku mintak tolong staff aku bg tips yang ptt. Tips yang aku dpt:-

(i) Paling penting kena tanya psl Jabatan kite secara general. Contoh: ape-ape tentang carta organisasi, ape kementerian Jabatan ni and also ape yang dieorg tau tentang Jabatan ni.

(ii) Tentang kerja yang dimohon. Contoh: Ape yang dieorang tau psl keja yg dieorang mohon tuh. Ape pengalaman kerja yg dieorang ade berkaitan dengan kerja yg dimohon tuh n kalo tak pernah kerja, ape sumbangan yg dieorang boleh buat yg berkaitan dengan keja yg dimohon.

(iii) Tanya kenapa nak keja ni. Sbb gaji? Pengalaman? Nak cuba yang baru? Tak pernah keja? Nak dekat dgn umah? Laki suruh? hehe

So, masa hari nak temuduga org dah tiba, aku yg rase lebih cuak dr org yg nak ditemuduga tuh. Sbb ape yg aku tanye, mestilah ape yg aku tau. Kalo dieorg bg jawapan salah, aku kena la cite jawapan yg betul. Sharing is caring kan. hehe..Akhirnye, setelah selesai sesi temuduga, kesimpulan yg aku dpt buat:

(i) Bile kite kena temuduga, kite mmg akan cuak smpai lupe ayat yg sesuai --- Pdhal, tak payah cuak sgt, penemuduga mcm aku ni takkan marah pun kalo tak tau nak jwb. Kiteorang just nak tau kebolehan korang bercakap, kejujuran and daya tindak balas korang.

(ii) Mmg kena pastikan tau psl keja yg dimohon and tempat yg dimohon --- Kalo tak tau, susah la kan. Keja nak tp ape keja tak nak tau, sape bos pun tak tau. aish..(nada agak keceawa sbb ade jugak spesis ni mase aku interview arituh, rase mcm rugi jek die dtg tau)

(iii) Relax + be cool --- Lagi relax korang jwb, lagi mudah kite nak judge. Tp jgn terlampau relax smpai over confident yg korang tau semua and korang ni hebat. Nanti korang nenampakkan diri korang tuh susah nak diajak berbincang and susah terima pandangan orang lain. Kalo gitu, kan susah nak keja dgn korang.

Sekian, untuk sesi si Penemuduga.

Si Ditemuduga

Aku pernah empat (4x) ditemuduga, 3 lepas, 1 gagal. Tp hanya 1 yg aku pilih yg buat aku berada di sini sekarang. Sebagai orang yang ditemuduga, aku mesti la gelabah. Paling tak bagus perangai aku, aku tak nak org yg temuduga aku tuh nmpk aku ni lemah. Aku akan cube jawab ape yang aku tau, tp, jgn pelik, bila aku tak tau aku akan terus terang cakap aku tak tau and selalunye orang yg temuduga aku akan bg info kat aku.

Selain tuh, sebelum temuduga, sure aku cari maklumat pasal organisasi yang aku nak pegi, pasal keja aku mohon tuh and amik tau sikit pasal isu-isu semasa. Tp..selalunye sebelum hari interview, maklumat yg aku cari tuh aku hanya pandang jeling-jeling gitu jek. Ntah kenapa aku ni pemalas sangat tp, bile hari interview tuh
dah tibe sure gelabah balik n baru nak bace sungguh-sungguh info yg aku jumpe. Baru nak kasi pecah otak ingat semua and bile saat nama aku dipanggil, hati aku akan terus berkata "Aku tawakal" and mulut membaca Bismillah.

Saja nak cite pengalaman yg berkaitan:-

Dalam 4x tuh, aku pernah ditemuduga oleh seorang yang berpangkat Dato' n pengalaman tuh paling dahsyat sbb mmg byk yg die tanye, aku tak tau jawab. Mule-mule Dato' tuh dah puji memuji sbb level pelajaran aku. Tp bile aku tak dapat jawab, die agak kecewa (aku boleh nmpk) tp..die tak downkan aku, cume nasihat supaya AMIK TAU ttng hal-hal kat luar tuh so that lain kali aku boleh jawab n nmpk la mcm org yang berpengetahuan sesuai dengan level pelajaran aku tuh. Aku hanya angguk and tunduk (tanda setuju and MALU amat).

Lepas interview jek, aku keluar bilik temuduga tuh dengan muke tersenyum, kawan-kawan kat luar semua ingat aku ok. Pdahal, aku tak nak dieorg tau aku agak kecewa jugak dgn diri aku bile kena tegur mcm tuh and aku terus telefon mak, ckp aku dah settle tp tak nak balik dulu. Aku nak pegi tengok w
ayang kartun. hahaha. Yup, mak bagi dan aku pun melayan wayang kartun sorang-sorang. Ala..tak ingat tajuk die. (Rasenye Happy Feet, tp aku was-was la) Yang penting mmg kelakor. Ketawa habis-habisan. Lepas tgk wayang, ati aku ttibe tak tak sabo nak balik umah nak jumpe mak and citer semuanye kat mak. Akhirnye, mak ketawa je dengan perangai aku n ckp "Kalau ade rezeki, adalah. Jangan risau"

Alhamdulilah, kerjaya yg aku sandang sekarang adalah hasil dr interview dgn Dato' tuh. Aku pun tak tau camne aku leh dapat padahal mmg hancur la interview arituh. Ye la, sampai kena tegur babe. Aku hanya anggap Dato' tuh sudi amik aku sbb pelajaran aku. Salah satu kekuatan yg aku ade tp yang pasti, sebab inilah REZEKI yang Tuhan bagi kat aku.

Tp..ade citer lagi ni. hehe. Disebalik kisah di atas, skrang ni pun aku still g interview. (nak kejar keja impian) and perkara paling aku tak suke mase kena interview ialah bile org tuh tanye, asal aku nak keja lain sedangkan keja sekarang dah ok sangat. Kerjaya idaman satu malaysia. Aishh...tolong la paham, kalo aku sanggup datang interview keja lain mesti la sbb aku nak keja tuh. Mestilah sbb aku ade kerja idaman yang lain dari ape yang aku buat sekarang. Mestilah semua orang tak same. Walaupun, keja aku ni idaman satu malaysia, tp itu satu malaysia, aku lain. Aku tetap satu malaysia, berpaduan tp aku ade impian aku sendiri. Aku nak kerjaya yang mane aku akan didik satu malaysia ni. Tolong la paham...tak perlu la tanya banyak-banyak kali (hati aku memberontak..aishhh)

Ok. Sekarang, confirm dah abis citer.
-TAMAT-

(gambar ini lakonan semat-mata)

3 comments:

  1. wahh...tertarik dan menarik sungguh cite di atas.
    huhu...

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. tertarik, menarik, ku mmg the Boom kan? hehe.. care to share pengalaman? sila la. jgn malu-malu. hehehe...

    *thanks anyway ;D*

    ReplyDelete